کد مطلب:129875 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:211

چه کسی سر مطهر را آورد؟
درباره ی اینكه چه كسی سر حسین (ع) و یاران با وفایش را برای یزید برد، سیره نویسان سه قول دارند:

الف - زحر بن قیس جعفی

نظر اغلب مورخان همین است. [1] مؤید این نظر نقل طبری از ابراهیم بن سعد است كه گفت: او به من خبر داد كه در هنگام مصاحبت زهیر بن قین با حسین (ع) با او بود؛ و (امام) به او گفت: ای زهیر! بدان كه قتلگاه من همین جا است؛ و زحر بن قیس سرم را از پیكر جدا می كند و به امید عطای یزید نزد او می برد، اما چیزی به وی نمی دهد. [2] .

در این كار ابو بردة بن عوف، طارق بن ابی ظبیان، و جماعتی از اهل كوفه نیز زحر بن قیس را همراهی می كردند. شیخ مفید گوید: پس از آنكه مردم از گرداندن سر شریف در كوفه فراغت یافتند، آن را به در قصر بازگرداندند. ابن زیاد آن را به همراه سرهای یاران امام (ع) به زحر بن قیس سپرد؛ و او را نزد یزید بن معاویه - لعنت همه ی لعنت كنندگان زمین و آسمان بر آنان باد - فرستاد و ابا بردة بن عوف ازدی و طارق بن ابی ظبیان را نیز با جماعتی از كوفیان با او همراه كرد تا آنكه آنها را در دمشق نزد یزید بردند. [3] .


ب - محفز بن ثعلبه ی عائذی

بلاذری بر این مطلب تصریح كرده، گوید: عبیدالله بن زیاد دستور داد تا كند و زنجیر بر گردن علی بن الحسین (ع) انداختند و زنان و كودكان حسین (ع) را آماده كرد و سپس همراه محفز بن ثعلبه از قبیله ی عائذه ی قریش و شمر بن ذی الجوشن گسیل داشت. [4] .

از عوانة بن حكم نقل شده است كه گفت: حسین (ع) در كربلا به دست سنان بن انس كشته شد و خولی بن یزید سرش را برید و نزد ابن زیاد برد. او نیز آن را به همراه محفز بن ثعلبه نزد یزید فرستاد. [5] .

ج - عمر بن سعد

تنها كسی كه این مطلب را ذكر كرده شبراوی است كه می گوید: و گفته می شود: آن كسی كه سر را به شام رساند عمر بن سعد بن ابی وقاص بود؛ و بر دست و گردن علی بن الحسین (ع) كند و زنجیر بود. [6] .


[1] الارشاد، ج 2، ص 118؛ الفتوح، ج 2، ص 180؛ الكامل في التاريخ، ج 4، ص 83؛ البداية و النهاية، ج 8، ص 193؛ مقتل الخوارزمي، ج 2، ص 55؛ اعلام الوري، ص 248؛ جواهر المطالب، ج 2، ص 291.

[2] دلائل الامامة، ص 182، ج 97.

[3] الارشاد، ج 2، ص 118.

[4] انساب الاشراف، ج 3، ص 416.

[5] انساب الاشراف، ج 3، ص 416؛ تذكرة الخواص، ص 262؛ تسلية المجالس، ج 2، ص 372.

[6] الاتحاف بحب الاشراف، ص 55.